Profesionální image žena manažerka

Pes na vodítku nebo bez něj?

15.03.2011 09:38

Byla slunečná, jarní sobota, a tak jsem vzala své dva psy a vyrazila s nimi do lesa, dál za Prahu. Jdeme si v klidu lesem, kluky mám vždy na vodítku, když tu najednou vidím v dálce před sebou jak lesem běží dva velcí psi, rotvajler a asi ridgeback.

Žádný jejich pán nebyl vidět, a tak jsem dostala hrozný strach, co když nás uvidí, přiběhnou k nám a začne rvačka mezi nimi a mými psy? Moji by určitě prohráli....jak bych je ochránila...a tak jsem se otočila a utíkala s nimi na opačnou stranu lesa než běželi ti psi a honem zpět do auta....a jeli jsme domů. Byla jsem naštvaná. Proč lidé pouští i v lese velké psy na volno? Plaší tam zvěř a co kdyby někoho napadli? Jejich pán byl kdoví kde.....

Mám doma erdela a středního knírače a čím dál víc se s nimi bojím chodit ven. Náš erdel, vůdce psí smečky, nemá rád jiné psy,hlavně ty větší, šance na rvačku je 100%.
Když byl malé štěně, během jednoho týdne ho napadli 4 větší psi při vycházkách na sídlišti, a to byl konec. Přestože jsem s ním pak byla i na týdenním výcviku mezi dalšími psy, už se nikdy nenaučil mít ostatní psy rád. Pamatuje si co se mu stalo. Jakmile někde vidí většího psa, je ve střehu a hlídá si ho, poznám to na něm hned. I když ten druhý, cizí, vrtí ocasem a chce si hrát, jakmile se ale přiblíží erdelovi k jeho zadku, aby si ho zapsal do své databáze, náš Alf zavrčí a skočí po něm. Knírač svého šéfa okamžitě začne bránit a rvačka je hned.

Štvou mě pejskaři, kteří nechají psy volně běhat. Hlavně ta velká plemena, rotvajlery, bulteriéry, dobrmany, labradory, atd. Vždycky na ně z dálky volám : „Vemte si psa na vodítko prosím, náš se pere !“ a oni na mě často volají : „Náš je hodnej, nic nedělá!“ a já zas : „Ale to náš na něj skočí stejně! Chyťte si psa!“. Chodila jsem s erdelem Alfem Prčice, těch 26 km a když jsem šla naposledy v r. 2006, běhal tam vepředu bílý bulteriér. Volala jsem, zda by si ho někdo chytil, že přeběhnu dopředu, aby se nám psi neporvali. Ozval se mi přiopilý kluk z party lidí, že ho chytat nebude a když se porvou, jeho pes stejně určitě zvítězí. Tak jsem je předběhla velkým obloukem a řekla jsem si mu své, ale bála jsem se o svého psa. I lidi kolem mě se do něj pustili. Už Prčice nechodíme, jdeme radši do lesa, ale ani tam už dnes není jistota, že tam nebudou běhat volně velcí psi.
Stalo se mi také, že jdeme lesem, moji psi na vodítku a najednou vidím, jak k nám z dálky běží velký, černý labrador a pán nikde.....Začala jsem volat : „Kdo tu má černého psa!“, po chvíli vylezl z houští chlap a křičel na mě, že jeho pes je hodný. Jak to dopadlo? Samozřejmě, že jeho pes přiběhl k nám, začali se rvát, já je tahala od sebe, než doběhl i ten chlap a svého psa si vzal.

Někdy slyším nebo čtu, jak pejskaři chtějí, aby psi mohli běhat volně, aby se proběhli, aby se „netrápili“ na vodítku. Ať si běhají volně někde na chalupě, na oplocené zahradě, kde nemohou nikomu ublížit. Podle mě by ve městě neměli chodit psi volně vůbec a v lese kvůli zvěři a lidem také ne.
Pes není člověk a může mít jakýkoliv výcvik, když se třeba něčeho lekne, nebo slyší pro něj neznámý a nepříjemný zvuk, může zareagovat nepředvídatelně. Třeba přeběhne na druhé straně silnice kočka a pes může klidně skočit pod auto, nebo může někde zavýskat malé dítě, jemu ten zvuk může vadit a může ho kousnout.
Najít dnes místo, kde nepotkáme žádného psa je čím dál těžší. I když jdu do hlubokého lesa, beru si klacek do ruky a nůž do batohu. Pro případ, že se na nás někde vyřítí cizí pes a majitele neuvidím. Pokud by se začal s mým psem rvát, což by 100% nastalo a můj by byl bez šance, jsem připravená ho tím klackem zkusit zahnat a prostě bránit mého psa za každou cenu.
Moji psi chrání mě a já chráním je.

alf08a_web350

bud08b_web350


Autor: Jana Yahoda
Přečteno: 4703x Komentářů: 11

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Přidejte svůj komentář k článku - váš názor nás zajímá

 
To u nás máme zase krásnou asfaltovou stezku, jezdí tam po celý rok spousta cyklistů a bruslařů. A mezi nimi pejskaři se psy na volno. Nikdy nevíte, co ten pes udělá a já na bruslích ani na kole opravdu nezabrzdím na místě. A když člověk majiteli něco řekne, ještě se mu vysměje. V takovém případě si vždycky říkám: počkej, až se o tvého mazlíka zmrzačím a budu po tobě chtít bolestné a náhradu za ztrátu na výdělku, určitě nejsi pojištěný. Jenže mnohem radši bych zůstala živá a zdravá, a tak jak vidím v dálce psa, okamžitě brzdím a opatrně projíždím, pejskař se usmívá v domnění, že si chci jeho miláčka lépe prohlédnout a já mám po náladě. Psy mám ráda, ale někteří majitelé...by nejspíš potřebovali na cvičák:-)).
20.03.2011 11:14
Taky máme pejska, franc. buldočka, ale bez vodítka ho raději nenechávám i když je u nás parčík vyhrazený pejskům, jenže jsou tam všelijaké rasy, i velcí a hlavně u nich nikdy člověk neví, co může udělat. Jezdíme i na chatu, dříve tam nebývalo tolik lidí, tak jsme ho nechávali před chatou na volno, ale v poslední době je chatařů pomalu víc než hub po dešti a tak raději ho dáváme na vodítko, i když né celý den, naštěstí Ferdík poslouchá, i když....taky si umí prosadit svou o))
08.05.2011 15:19
Mám pouze otázku na autorku: Proč jste si Vy sama pořídila psy? Nechápu, že někdo kdo "snad" miluje živá zvířata může napsat toto: Ať si běhají volně někde na chalupě, na oplocené zahradě, kde nemohou nikomu ublížit.
VerčaB 13.11.2012 14:23
No ... něco málo pravdy v tom je... i když s tím plně nesouhlasím. Moji psi chodí na volno neustále, ale mám je vždy na dohled a vidím-li děti, psy atd, volám si je k sobě a mám je pod kontrolou. Pravda když se leknou nezabráním tomu tak jako tak, pod auto mi skočí i na vodítku ... :( Jedině s čím souhlasím, je že psi na volno by měli být pod plnou kontrolou majitele - také mí již mnohokrát napadli smečku psi, jejichž majitelé jsou v nedohlednu, případně na mě volají, že se jejich pesánek / nejlépe velikosti slona / v životě nepral tak nechápou co že ho to šmudlíka popadlo a napadl mi psy :( takže volnost jistě jo, ale zodpovědné majitele hlavně ...
Ivka 13.11.2012 14:41
Skoro každý malý pes má Napoleonský syndrom. Když není od malička vedený k tomu, aby si rozuměl s veškerou velikostí psů, ať už jde o velikost čivava či vlkodav, tak většinou nastane problém. Mám relativně velké psi - ridgeback x am.buldok a kříženou bulterierku. Psi v lese běhají na volno a na přivolání přiběhnou. Pokud vidím jiného pejskaře se psem, přivolám si psa zastavím připnu na vodítko a čekám co udělá druhý pejskař. Mnohokrát se mi stalo, že moji psi jen seděli a koukali a malí pesani se mohli zbláznit! Uštěkaní, páníčkové je ani neokřiknou a ještě mi začnou spílat proč můj pes nemá náhubek (i když je na vodítku)? Není to o psech je to o pánech... Když se nadále nesnažíte vašeho psa přivyknout větším plemenům tak je to hlavně Vaše chyba. Máte nespolečenského psa! Tak se s tím smiřte. Moji čubu taky jednou napadl větší pes, ale nadále jsme se s velkými psi stýkali, bázlivost překonaly a dnes s nima běhá po lese a je celá šťastná. Chce to jen trochu trpělivosti a pevné vůle.
Heluš 13.11.2012 17:53
A ještě jeden koment. Dítě taky budete mít na vodítku, aby se Vám náhodou nerozeběhlo do silnice či pro list a jiné věci. Psi jsou jak naše děti a ty taky na vodítko neuvazujeme!
Heluš 13.11.2012 17:54
Na dotaz ke me - autorce. Kazdy z nas se chova a reaguje dle svych zkusenosti, protoze se nechceme opetovne dostat do neprijemne a ja nechci mit znovu psa s krkem od krve, kdyz na nem rajtovala velka doga, kterou jeji panicka neudrzela a pustila ji na nas. A kazdy muze mit na ruzne veci jine nazory. Moji psi jsou venku na voditko zvykli. Zazila jsem a slysela prihody kdy i jeden zkuseny cvicitel mi vypravel, jak necekal co mu udelal jeden jeho pes na cvicaku. Moji zname zas myslivec zastrelil labradora primo pred ni - sla lesem po ceste, pes asi 20m pred ni na volno, jeste si pry pred myslivce sednul a on - ho zabil. Znama v soku utikala domu...Helus ma pravdu, nezalezi na psovi, ale na panovi, kazdy jsme nejaky. A ona v lese sve psy odvola, je spravna, zatimco na nas je kdysi klidne pustili. Kazdy pes je i jina povaha. Klidne priznam, ze je to moje vina, ze mam nesocializovaneho psa, bojim se ho vystavit k dalsi rvacce (hlavne erdela, knirac je sam v pohode). Ale srovnavat vychovu deti se psy je dle meho omyl, i kdyz urcita podobnost tam je, na to nekteri doplatili, ze si mysleli, ze se pes chova jako clovek. Tot muj nazor :-) Jinak mam ted noveho erdelika, toho na fotce, Alfa nam nekdo vloni otravil, hodil jed na krysy pres plot, 14 dni jsem mu davala doma pres vesak kapacky a injekce, aby byl doma, ale uz se neuzdravil. Bylo to me druhe ja - nemuseli jsme na sebe ani mluvit, vedeli jsme co kdo chce a co si mysli, jak viidm jeho fotku, je mi smutno. Skvely hlidac a zvireci kamos.
Jana Yahoda 13.11.2012 18:50
Dobrý den Paní Peterková Jsem ráda že mohu číst také článek někoho normálního, kdo má rád své psy, snaží se je mít zodpovědně na vodítku a nevyvyšuje je na úroveň člověka nebo dítěte. Takový páníček jako vy by měl být každý, je třeba respektovat i názor jiných lidí, já se bojím vždy že mi pes kousne dítě. Takže autor Heluš je ten nezodpovědný typ co na vás kouká jak na nelidu pokud jim řeknete ať si dají psa na vodítko. Vám přeji pěkný den a užívejte si s vašimi pejsky
lida 15.06.2015 19:02
Dobry den Lido, dekuji za mila slova, ale proste tema "s voditkem nebo bez" deli lidi vzdy na dve skupiny, priznivce a odpurce. Kazdy soudi dle sve zkusenosti. Pamatuji si, ze kdyz jsem vozila me male deti na golfkach a bezel k nim nejaky pes, volala jsem na pani, aby si ho privolala, ze se bojim, co kdyby dite spatne pohladilo, vysklo, pes by se mohl leknout a byl by maler. Jen vyjimecne si deti psa pohladily, kdyz pani rekla, ze je zvykly na male deti z domova. Dle meho je lepsi problemum predchazet nez riskovat. A dnes je asi 10x vice psu nez drive - coz je fajn, ale zase riziko je vyssi. Nedavno jsem v lese potkala muze, ma vlcaka a velkeho salasnickeho psa, rikal, jak ho stve kolik psu beha samo po lese, ze pry uz je 2 napadli. Takze velkeho psa ma na voditku, vlcaka na volno a nosi plynovou pistoli, kdyby na ne cizi pes zautocil. Jeho psi maji i zkousky ze cvicaku, jsou zvykli na psy i lidi. Libil se mi tu nazor Ivky - ze majitel ma mit sve psy na volno vzdy na dohled a umet je na 100% odvolat. Preji Vam i ostatnim take hodne radosti a zabavy s kamarady pejsky :-)
Jana Yahoda 15.06.2015 21:14
Sice je tento článek pes 4 roky starý, ale náhodou jsem na něj narazila a neskutečně mne vytočil. Souhlasím s názorem: Barbora Klejchová 08.05.2011 15:19 Mám pouze otázku na autorku: Proč jste si Vy sama pořídila psy? Nechápu, že někdo kdo "snad" miluje živá zvířata může napsat toto: Ať si běhají volně někde na chalupě, na oplocené zahradě, kde nemohou nikomu ublížit. Žádný z pejskařů nemůže za to, že je Váš pes nesocializovaný a útočí na ostatní psy. Osobně mám doma toho nebezpečného rotvajlera a labradora (máme ještě yorkshirského teriéra a jsou největší kamarádi), momentálně rok a půl a NIKDY se nestalo aby na někoho zaútočila.. je to VŽDY o výchově psa a vaše: Pes není člověk a může mít jakýkoliv výcvik, když se třeba něčeho lekne, nebo slyší pro něj neznámý a nepříjemný zvuk, může zareagovat nepředvídatelně. Třeba přeběhne na druhé straně silnice kočka a pes může klidně skočit pod auto, nebo může někde zavýskat malé dítě, jemu ten zvuk může vadit a může ho kousnout. je pěkná hloupost! Když je pes vycvičený, socializovaný a už od mala ho berete do rušivých míst, nemůže se stát aby se vylekal takovým způsobem, aby někoho pokousal.. a labradoři, rotvajléři, jsou klidná a mírumilovná plemena.. VŽDY JE TO O VÝCHOVĚ MAJITELE... Ano máte v jednom pravdu, když poprosíte aby si psa zavolali, musí to udělat- ohrožují své psy- ale vaše vyhýbání se ostatním psům nic neřeší a díky toho máte doma agresivního psa. Když pes neposlouchá a nemá 100% přivolání, měl by být na vodítku a nebo stopovačce, ale hodně majitelů má díky majitelům malých psů (kteří bezdůvodně hysterčí, jen co se přiblíží.. co kdyby dostal hlad a toho jejich snědl?) je problém nechat svého psa dostatečně vyběhat a proto s němi chodí na pole, do lesa a na různé místa, kde chtějí psy co nejvíce utahat a NEČEKANĚ bez vodítka. Po mých dlouholetých zkušenostech s velkými a odsuzovanými plemeny mám jeden názor, který mi nikdo nevymluví.. ČÍM MENŠÍ PES, TÍM VĚTŠÍ HYSTERKA ZA VODÍTKEM. Jednou jedenkrát se mi stalo, že jsem šla po sídlišti na procházku se psem a kde se vzal, tu se vzal, malý (nejspíš kříženec čivavy a yorkšíra) pes, který se bez důvodu zakousl mé feně(Loki) do nohy. Loki se jen lekla a zakňučela, dala jsme jí povel ať sedne a zařvala jsem na sídliště, že jestli si toho psa někdo nezavolá, tak do něj kopnu a je mi jednu co s ním bude. V tu chvíli mi to bylo pravdu jedno. Přiřítila se starší paní, která začala halekat ať si okamžitě vemu toho nebezpečného psa a aby její nebohé potvoře neublížila. Já zůstala paf stát s otevřenou pusou. Paní jsem od srdce řekla co si o ní myslím a ve finále mi hradila ošetření u veterináře a musela se omluvit, jinak bych to nenechala jen tak... ale proč to zde píšu... neodsuzujte volně puštěné velké psy... kolikrát jejich páničci mají větší strach z malých psů, jelikož bezdůvodně štěkají a pořizují si je především starší lidé aby nebyli sami a dopadá to tak, že jsou nedostatečně vycvičení, nesocializovaní- jak je to u Vás a pak bezdůvodně obviňujete jiná plemena jen proto, že jsou velká. Malí psi jsou kolikrát nebezpečnější a často se u nich podceňuje výchova jen proto, že jsou "malí", ale škody umí napáchat taky dost... a majitelé velkých psů si na výchovu potrpí a nezanedbávají ji, jako například Vy. Doufám, že za tich několik let se Váš názor alespoň trochu změnil ;)
Katka 09.07.2015 23:20
Ke komentáři Katky - no comment, psala bych tu pořád dokola, co už jsem psala. Jinak naši psi nebyli nikdy agresivní a nejsou. Jen díky tomu, že je napadli cizí, volně běhající psi, jsou obezřetní a já taky. Jeden zkušený psovod mi říkal, že si nosí v kapse zbraň, kdyby byli jeho psi napadeni, a vypadalo by to pro ně zle, že by je bránil. Mluvila jsem s ním o volně běhajícíh psech po lese, kde je jejich pán v nedohlednu. Zřejmě těm majitelům ani nevadí, že jejich psa může zastřelit myslivec jako škodnou, nebo může pes skočit na zmiji a oni to vůbec nebudou vědět... Mám ráda všechny psy, i velká plemena, erdel také není prcek...není to o plemenu, je to o majiteli. Při rvačce je to jiné, tam záleží jaká plemena v sobě jsou. Psy máme na hlídání domu, zahrady a pak jsou to členi a kamarádi rodiny. Vycházkami na vodítku netrpí, ven se těší. Po velké zahradě doma běhají jak gepardi. Tímto opět zdravím všechny zodpovědné pejskaře, kteří mají své psy rádi a mají je tak vychované, že nenapadají ostatní psy, malé děti, cyklisty, apod. Hezké léto všem :-) ....i Vašim pejskům :-)
Jana Yahoda 12.07.2015 20:49

Pozvánky

Zajímave weby
Jana Yahoda Osobni manazerske poradenstvi a koucink pro podnikatele a top manazery OnlinE manazerske dovednosti pro podnikatele a top manazery od Jana Yahoda